Wiadomości

Straszliwa masakra Polaków 75 lat temu na Wołyniu. Relacje świadków, którym udało się uciec

Rzeź wołyńska była masową akcją eksterminacji ludności polskiej na wschodnich terenach II RP. Zorganizowana została przez ukraińskich nacjonalistów z OUN-B i UPA. Najkrwawszym dniem był 11.07.1943 r. W czasie ”krwawej niedzieli” w 99 różnych miejscowościach zginęło około 8 tys. Polaków. Mordy były wyjątkowo krwawe. Często na dzień rzezi wybierano niedzielę. Polacy byli zgromadzeni w kościołach. Zabijano całe rodziny, a wsie rabowano i palono. Ukraińców, którzy próbowali pomagać sąsiadom również czekała śmierć. Organizowano akcje samoobrony. Polacy byli jednak słabo uzbrojeni i osłabieni przez represje pod okupacją sowiecką. 

Łączna liczna ofiar ludobójstwa na Wołyniu to około 50-60 tys. Polaków i 2-3 tys. Ukraińców zabitych w akcjach odwetowych. Przedwojenne woj. wołyńskie było w 60% zamieszkane przez Ukraińców. Polacy stanowili 15% ludności. W czasie II wojny światowej teren ten znajdował się najpierw pod okupacja sowiecką, a po 1941 roku niemiecką. Celem ukraińskich nacjonalistów było własne, niepodległe państwo. Chcieli pozbyć się Polaków przed walką z ZSRR. Inspiracją do ludobójstwa były działania niemieckich Einsatzgruppen. Na Wołyniu Zamordowano 247 tys. Żydów. Dwukrotna okupacja, demoralizacja ludności i skomplikowane przedwojenne stosunki między dwoma narodami doprowadziły do krwawej tragedii, która do dziś odbija się na polsko – ukraińskich stosunkach. 

... więcej »

wołyń, rocznica, polska, ukraina, upa, historia 54 897 3:00

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (132)
Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~l 2018-07-15 (15:08) 2 godziny i 10 minut temu

Gdyby ludzie na Wołyniu mieli broń palną to do Wołynia by nie doszło. To jest właśnie największy błąd, że w Polsce jest takie porąbane prawo co do posiadania broni.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
4
Zgadzam się z opinią
0
~murzyn 2018-07-15 (12:39) 4 godziny i 39 minut temu

Dlaczego nie ma relacji o tym jak Polacy mordowali na Ukrainie i Białorusi? Dlaczego nie mówi się o tym, że wine za to ponosi zbrodniarz Piłsudzki? Wołyń był tylko odwetem za polskie zachowanie.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
4
~T-1000 2018-07-15 (09:38) 7 godzin i 40 minut temu

A my dzisiaj pomagamy tym psom i uznajemy się za ich przyjaciela... Wstyd !!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
6
~kac 2018-07-15 (08:29) 8 godzin i 49 minut temu

A dzisiaj Poroszenko i jego banda uznają banderowców za bohaterów narodowych... Won z Ukrainą! Niech was Rosja zaorze!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
4
Zgadzam się z opinią
40
~mójnik 2018-07-13 (23:27) 17 godzin i 51 minut temu

nic na to nie poradzę ale brzydzę się fizycznie ukraincami jako mordercami kobiet, dzieci i starców. Zawsze tacy byli, są i będą. To nie ludzie, to oprawcy i zło wrodzone. Budza mój wstręt i odrazę fizyczną. Nic na to nie poradzę, ale tak jest.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 3

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
8
~EMERYT 2018-07-14 (22:37) 18 godzin i 41 minut temu

Czy POLACY WIEDZA ZE BANDZIORY Z UKRAINY TO JEDYNI MORDERCY POWSTANCOW WARSZAWY

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
1
~Tarnopol zawsze Polski 2018-07-14 (21:33) 19 godzin i 45 minut temu

Dziadek opowiadał że polskie rodzinyukrywały się w lasach, jak zapalili ogniska w nocy to zabijali ich ukraińcy, jak siedzieli po ciemku to zabijały ich wilki.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~batko 2018-07-14 (16:08) 1 godzinę i 10 minut temu
Nie zgadzam się z opinią
4
Zgadzam się z opinią
6
~w bialych rekawiczkach 2018-07-14 (14:08) 3 godziny i 10 minut temu

kto na tej czystce zyskal najbardziej Oczywiscie Rosja Radziecka Rekoma ukraincow pozbyli sie Polakow A jak wiadomo te tereny po wojnie zostaly przyznane ruskim Ten sam manewr zastosowano z powodzeniem w powstaniu Warszawskim

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
16
~s 2018-07-12 (18:26) 22 godzin i 52 minut temu

Wołyń był zbrodnią na Polakach w 1943 dokonaną przez OUN -UPA a Katyń był zbrodnią na Polskich oficerach dokonaną przez NKWD w 1940

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
12
Zgadzam się z opinią
2
~Liczę na to, że 2018-07-12 (18:14) 23 godzin i 4 minuty temu

prędzej czy później Gruzja i Ukraina staną się częścią NATO. Macedonia została zaproszona do rozmów ws. akcesji.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
11
~Natasza. 2018-07-14 (11:56) 5 godzin i 22 minut temu

To gierojnyj narod. Ubiwał rebiata malenkije, rzenszcziny i starenkich dzieduszek wiłkami, no bo to miał kak swoj simbol. Tipier nie możet' odobrat' Kryma, bo to nada miet' odwagu, a na rebionka niet.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
16
Zgadzam się z opinią
1
~freyikari 2018-07-13 (23:24) 17 godzin i 54 minut temu

Nie rozumiem tego oburzenia, zbrodnia może i okrutna ale nie zapominajmy że w średniowieczu czy nawet i romantyzmie to była norma... W Polsce też.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
21
Zgadzam się z opinią
3
~warws 2018-07-13 (15:20) 1 godzinę i 58 minut temu

A p[o co sie tam Wpieprzala bandycka A.K!.Oni zamiast chronic ludzi to mordami sie zajmowali.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
20
~ref 2018-07-13 (13:02) 4 godziny i 16 minut temu

Rezuny nie są Słowianami. To są potomkowie Mongołów, Turków i Chazarów, dlatego bliżej im do Azji niż do Europy.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
12
~ref 2018-07-13 (13:02) 4 godziny i 16 minut temu

Rezuny nie są Słowianami. To są potomkowie Mongołów, Turków i Chazarów, dlatego bliżej im do Azji niż do Europy.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
29
~Invader7 2018-07-12 (22:42) 18 godzin i 36 minut temu

Cały świat powinien się brzydzić współczesnymi ukraincami. Potomkowie sadystów, dumni ze swoich dziadków-zwierząt.I

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
6
~nobo 2018-07-12 (19:19) 21 godzin i 59 minut temu

Upowce ćpają flakkę

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
4
Zgadzam się z opinią
18
~no 2018-07-12 (18:40) 22 godzin i 38 minut temu

Bo banderowiec to prostak który zna tylko prawo silniejszego.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
8
~z 2018-07-12 (18:16) 23 godzin i 2 minuty temu

W dawaniu minusów ludziom na polskich forach tylko w tym upowce są najlepsi!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 3

Zobacz także

Uciekł z Francji do Rosji, a teraz planuje przeprowadzkę do Algierii. W tle komornik i długi

Uciekł z Francji do Rosji, a teraz planuje przeprowadzkę do Algierii. W tle komornik i długi

Wydanie: 17 lipca 2018
Gerard Depardieu popadł w finansowe tarapaty. Federalna Służba Komornicza Republiki Mordowi poinformowała na swojej stronie, że aktor zalega z podatkami tamtejszemu urzędowi skarbowemu w Sarańsku i zostało wobec niego wszczęte postępowanie komornicze. To z kolei po kilkunastu dniach zostało zawieszone, ponieważ komornik nie mógł znaleźć majątku Depardieu, z którego mógłby ściągnąć należność. Wesołe może być życie staruszka, kiedy odnajdzie w sobie zapał i chęć do pogłębiania wiedzy oraz odkrywania nowych pasji. We wsi Orla w województwie podlaskim działa jedyna w Polsce grupa seniorek, programistek 60+. Panie spotykają się w bibliotece już od trzech lat w ramach Lokalnego Klubu Kodowania. 
Einstein znów miał rację

Einstein znów miał rację

Wiadomości
Słynny badacz zakładał zgodnie ze szczególną teorią względności, że wszechświat jest symetryczny. Oznacza to, że naukowiec powinien przestrzegać tych samych praw fizyki niezależnie od układu odniesienia o ile obiekt porusza się ze stałą prędkością. Przykładowo powinno się obserwować tę samą prędkość światła (300 mln metrów na sekundę), bez względu na to, czy tyczy się to astronauty w kosmosie czy cząsteczki w krwiobiegu. Jednak niektórzy naukowcy nie zgadzali się z tą teorią i wierzyli, że subatomowe cząstki nie będą zgodne z tą teorią. Nowe badanie pokazuje, że neutrina wysokoenergetyczne poruszają się jednak konsekwentnie. Odkrycie pokazuje kolejne zwycięstwo idei Einsteina, który swoje prawa fizyki publikował 113 lat temu. Genialny badacz zakładał, że prędkość światła jest stała i wynosi 300 mln metrów na sekundę. Prędkość ta nie zmienia się i nie jest w żaden sposób zależna od masy obiektu.
Stąpamy po diamentach

Stąpamy po diamentach

Wiadomości
Międzynarodowy zespół naukowców wykorzystał fale dźwiękowe, by oszacować skład górnego płaszcza Ziemi. Wyniki sugerują, że na głębokości ponad 160 km, znajduje się około 500 miliardów ton diamentów. To około 1000 razy więcej tego cennego kruszcu, niż spodziewano się tam znaleźć. Badacze wskazują, że to jedyna sensowna interpretacja wyników badań fal sejsmicznych. Odkrycie sugeruje, że diament w skali geologicznej jest powszechnym minerałem, a nie rzadkim - jak sądzono. Diamenty powstają w ekstremalnie wysokich temperaturach i pod bardzo wysokim ciśnieniem.
Dziwny znak na polu

Dziwny znak na polu

Wiadomości
Wysokie temperatury w Irlandii ujawniły dziwny wzór na polu uprawnym w pobliżu Newgrange. Anthony Murphy, który go odkrył powiedział, że to słupki i doły, które zatrzymują wilgoć. - Aż trząsłem się z podniecenia - mówił. Departament Kultury i Dziedzictwa poinformował, że obecnie bada to "cudowne odkrycie". Zdaniem naukowców, tajemniczy krąg może mieć tysiące lat. Znajduje się nieopodal Bru na Boinne, kompleksu neolitycznych grobowców.
Jan Śpiewak odpiera zarzuty nt. swojej przeszłości. Zdumiewające wyznanie

Jan Śpiewak odpiera zarzuty nt. swojej przeszłości. Zdumiewające wyznanie

Tłit
Internauci wytykają kandydatowi porozumienia "Wygra Warszawa" zerowe doświadczenie zawodowe. Do zarzutów odniósł się w programie "Tłit". - Byłem barmanem, potem menedżerem, sprzątałem toalety, myłem naczynia, przez kilka lat ciężko pracowałem na studiach, potem pracowałem jako organizator wydarzeń kulturalnych w muzeum. Zarabiam słowem, pisząc, jestem doktorantem, wykładam na UW, SGH, napisałem książkę, jestem felietonistą - wymieniał Śpiewak. Podkreślił, że Sebastian Kurz został ministrem spraw zagranicznych w wieku 27 lat. - Ja za nikim teczki nie nosiłem. Sam wywalczyłem pozycję, na której dzisiaj jestem - podsumował Śpiewak.
Szczątki Mikołaja II zidentyfikowane w setną rocznicę śmierci

Szczątki Mikołaja II zidentyfikowane w setną rocznicę śmierci

Wiadomości
Sto lat po śmierci ostatniego cara Rosji, ostateczne badania DNA jego rzekomych szczątków ostatecznie potwierdziły ich autentyczność. Zidentyfikowano także szczątki jego żony i ich pięciorga dzieci. Testy obejmowały ekshumację ojca Mikołaja II - Aleksandra III, udowadniając, że byli oni "ojcem i synem". Bolszewicy zastrzelili Mikołaja II i jego rodzinę w nocy z 16 na 17 lipca 1918 roku. Mordercy pochowali w pośpiechu szczątki. Odkryto je dopiero w 1979 roku. Kości ostatniego cara, jego żony i trójki dzieci zostały pochowane w Sankt Petersburgu w 1998 roku, ale kościół prawosławny odmówił udzielenia pełnego pogrzebu kwestionując ich autentyczność. Popularna legenda głosiła, że jedno z dzieci mogło przeżyć. Kilka kobiet twierdziło później, że są zaginioną Anastazją, jedną z carskich córek. Nigdy nie udało się potwierdzić tych doniesień   Kości jedynego syna cara - Aleksieja i jego córki Marii zostały znalezione oddzielne w 2007 roku i nigdy nie zostały pochowane. Kwestia szczątków ostatniego cara dotyka religii, ponieważ kościół prawosławny kanonizował Mikołaja II i jego rodzinę, czyniąc ich kości świętymi relikwiami. Badanie DNA było więc gestem w stronę kościoła, by ostatecznie rozwiać wątpliwości dotyczące szczątków carskiej rodziny, zamordowanej równo 100 lat temu.
TVP zrobiła "bana" na kontrkandydata Patryka Jakiego. Jan Śpiewak: jestem zbyt niewygodny

TVP zrobiła "bana" na kontrkandydata Patryka Jakiego. Jan Śpiewak: jestem zbyt niewygodny

Tłit
Po tym, jak TVP zrobiła "bana", Polskie Radio odwołało rozmowę z kandydatem porozumienia "Wygra Warszawa". - Chyba jestem zbyt niewygodny dla Patryka Jakiego. Prawa strona chętnie stosuje takie chwyty. To obrzydliwe i pełne hipokryzji - komentował Jan Śpiewak w programie "Tłit". Podkreślił, że nie idzie na wojnę z TVP i jeśli go zaproszą, to przyjdzie. - Ubolewam nad upartyjnieniem TVP. Czegoś takiego nie było nawet za czasów PO - podsumował Śpiewak. Uderzył przy tym w kandydata Zjednoczonej Prawicy. - To on zablokował dyskusję o reprywatyzacji, spowodował, że Izrael narzuca nam warunki. On przeforsował ustawę o IPN, on działa na korzyść lobby reprywatyzacyjnego - ocenił.
Nowe spojrzenie na Drogę Mleczną

Nowe spojrzenie na Drogę Mleczną

Wiadomości
Naukowcy z RPA pokazali niesamowity obraz Drogi Mlecznej. Radioteleskop zarejestrował obszar wokół supermasywnej czarnej dziury w niespotykanych dotąd szczegółach. To wszystko znajduje się w odległości 25 tysięcy lat świetlnych od Ziemi. Teleskop MeerKAT został uruchomiony po raz pierwszy w zeszłym tygodniu po dekadzie projektowania i budowy. Szef naukowy projektu mówił, że pokazując nowe zdjęcie, chcieli zaprezentować możliwości naukowe tego nowego instrumentu. Jak mówił, wyniki absolutnie ich zachwyciły i oszołomiły.
Zaskakujący sondaż wyborczy w Warszawie. Jan Śpiewak komentuje

Zaskakujący sondaż wyborczy w Warszawie. Jan Śpiewak komentuje

Tłit
PO i Nowoczesna w wyborach samorządowych w Warszawie mają dwa razy większe poparcie niż PiS (42 proc. do 20 proc.) - wynika z sondażu Kantar Public. Trzecią siłą jest Partia Razem z poparciem 9 proc. ankietowanych. Do wyborów w stolicy idzie razem z Zielonymi, Inicjatywą Polską i Wolne Miasto Warszawa Jana Śpiewaka, który skomentował badanie w programie "Tłit". - Głęboko wierzę w drugą turę. Był już kandydat, który był przekonany o swoim zwycięstwie w I turze - Bronisław Komorowski. Przegrał z Andrzejem Dudą - mówił Śpiewak. Podkreślił, że jest jedynym kandydatem, oprócz Jakiego i Trzaskowskiego, który ma szanse przekonać wyborców.